Geïntegreerd incidentmanagement met Quentic 13.0

26-01-2021

De nieuwe module Incidenten & Observaties bevordert de HSE-cultuur met aanpasbare incidentmeldingen en volledig mobiele rapportage

Software as a Service aanbieder Quentic heeft versie 13.0 van zijn platform en app voor Health, Safety & Environmental Management (HSE) en Corporate Social Responsibility (CSR) uitgebracht. Met deze update introduceert het bedrijf de nieuwe module Incidenten & Observaties. Met deze standalone toepassing kunnen uiteenlopende observaties voor het volledige HSE-spectrum worden gemeld, beheerd, gecontroleerd, opgelost en opgevolgd. Zo kunnen bijvoorbeeld positieve observaties worden toegepast om moderne arbeidsveiligheidsbenaderingen zoals Behavior Based Safety te digitaliseren. Tegelijkertijd biedt de module een praktische tool voor het operationele COVID-19-management. Bovendien heeft Quentic de rapportagefunctionaliteit en de integratie van internationale wettelijke registers via Enhesa verbeterd.

Met het uitbrengen van de nieuwste update Quentic 13.0 presenteert de Software as a Service aanbieder voor Health, Safety & Environmental Management (HSE) en Corporate Social Responsibility (CSR) een nieuwe module voor zijn geïntegreerde HSE-platform, dat digitaal incidentmanagement naar een nieuw niveau tilt. Incidenten & Observaties is een tool waarmee gebruikers hun personeel actief betrekken bij arbeidsveiligheid en tegelijkertijd incident- en observatiemanagement voor alle HSE-gebieden integraal kunnen organiseren.  

Aanpasbare categorieën van incidenten bevorderen flexibiliteit en moderne veiligheidsbenaderingen

Met de nieuwe module kunnen gebruikers niet alleen typische schade zoals ongevallen of milieuschade opvolgen en analyseren, maar ook andere soorten HSE-gerelateerde situaties, zoals materiële schade, veiligheidsovertredingen of zelfs kwaliteitsgebreken vastleggen.

Naast de vooraf gedefinieerde incidenten kunnen HSE-managers via de nieuwe kernfunctionaliteit Incidenten & Observaties door de gebruiker gedefinieerde incidenten van welke aard dan ook configureren, ook positieve observaties. “Met Quentic 13.0 openen wij het platform en de app voor de meest actuele veiligheidsbenaderingen en -methoden, bijvoorbeeld Behavior Based Safety of Safety II. Dit zijn belangrijke succesfactoren voor uitmuntendheid op het gebied van HSE", vertelt Timo Kronlöf, productmanager en HSE-expert bij Quentic. "Met Incidenten & Observaties bieden we HSE-professionals en managers op alle managementniveaus een effectief instrument waarmee ze dergelijke actuele benaderingen digitaal kunnen implementeren".  

Geïntegreerde mobiele aanpak voor meer medewerkersbetrokkenheid

Een sleutel tot een goede veiligheidscultuur in een bedrijf is ook de beschikbaarheid van gebruiksvriendelijke en eenvoudig toegankelijke rapportagemogelijkheden. Daarom kunnen medewerkers elke observatie zowel via het SaaS-platform als via de bijbehorende Quentic App melden. Gegevens worden in beide gevallen consistent beheerd, zodat de totale incidentmanagementcyclus softwarematig kan plaatsvinden. Met de uitgebreide Analytics Tool van Quentic kunnen alle incidenten en observaties, zowel positief als negatief, worden bewaakt in overzichtelijke en interactieve dashboards die nu ook via de Quentic App bereikbaar zijn.  

COVID-19 beheren met een volledig gedigitaliseerd proces

De flexibiliteit om alle soorten incidenten en observaties te kunnen creëren, ondersteunt organisaties ook bij het beheer van de COVID-19 pandemie. Gebruikers van de module Incidenten & Observaties kunnen pandemie gerelateerde gebeurtenissen, zoals bevestigde en onbevestigde infecties, instellen en registreren. Medewerkers, hun leidinggevenden of ook derden, zoals personeel van externe bedrijven, kunnen hun gevallen zelfstandig via een browser-formulier, rechtstreeks in het Quentic Platform of via de Quentic App melden. HSE-managers, leden van de corona-crisisstaf en andere verantwoordelijke personen in het verantwoordelijkheidsgebied kunnen COVID-gerelateerde meldingen via de nieuwe module opvolgen en evalueren. Voor uitgebreid contactonderzoek heeft Quentic daarnaast in de modulecomponent Bezoekersmanagement een nieuwe functie geïmplementeerd, die met één klik bezoekerslijsten inclusief de bezoektijden genereert.  

Verbeterde functies voor aangepaste HSE en auditrapporten

Naast de nieuwe module introduceert Quentic ook nieuwe functies voor flexibeler rapporteren. Gebruikers kunnen door de gebruiker gedefinieerde rapporten samenstellen op basis van gegevens uit het volledige HSE-spectrum, van voorvallen en incidenten tot auditrapporten en werkvergunningen. De nieuwe, krachtige functies voor sjablonen ondersteunen het aanpassen van gegevens, lay-outs en rapportindelingen, evenals talloze outputformaten. Gebruikers kunnen zo rapporten flexibel aanpassen aan bedrijfsspecifieke voorschriften. Dankzij het geïntegreerde gegevensbeheer zijn de nieuwe rapportagefuncties ook zowel via het Quentic Platform als via de Quentic App beschikbaar.  

Geautomatiseerde rechtszekerheid met integratie van Enhesa

De mogelijkheden voor audits zullen bovendien baat hebben bij de verbeterde integratie van de Enhesa-content.. Via een nieuwe partner-interface ontvangen gebruikers probleemloos internationale wettelijke registers en geautomatiseerde updates en kunnen zo verifiëren of voorschriften op het gebied van milieu, gezondheid en veiligheid over landsgrenzen heen worden nageleefd. Quentic combineert auditfuncties voor Legal Compliance en verificatiemanagement met meertalige auditvragenlijsten binnen een gedefinieerde en betrouwbare aanpak.  

Afbeeldingen

Dashboard Incidenten & Observaties

Twee EHS Managers met het Incidenten & Observaties Dashboard

Timo Kronlöf, productmanager en HSE-expert bij Quentic

 

Over Enhesa

Enhesa is partner van multinationale ondernemingen die van de wereld een betere plek willen maken. Wij helpen onze klanten om waarheidsgetrouw te zijn en leveren een bijdrage aan de samenleving met uitgebreide informatie over HSE en productconformiteit. In de afgelopen 25 jaar heeft Enhesa in meer dan 300 rechtsgebieden een uitgebreide kennisbank opgebouwd van HSE en productregelgeving, vertaald in meer dan 30 lokale talen in duidelijke en bruikbare vereisten voor bedrijven om communicatiebarrières te overwinnen en de belangrijkste compliance factoren te begrijpen. Onze benadering van gecentraliseerde, gestandaardiseerde wereldwijde HSE en product compliance stelt bedrijven in staat om een gemeenschappelijke basis te leggen voor hun wereldwijde business en zo te zorgen voor consistentie en samenwerking van locatie tot locatie. Het is onze missie om onze klanten te helpen om te voldoen aan het vertrouwen: vandaag, morgen en over de hele wereld.

Over Quentic

Quentic is een van de toonaangevende leveranciers van Software as a Service (SaaS) in de Europese HSE- en CSR-markt. Op het hoofdkantoor in Berlijn, Duitsland, werken 250 mensen, terwijl het bedrijf ook vestigingen heeft in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Zweden, Denemarken, België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Italië. Ruim 750 klanten hebben voor hun HSE- en CSR-management gekozen voor de softwareoplossingen van Quentic.  

De online software bestaat uit tien afzonderlijke, combineerbare modules: Health & Safety, Risks & Audits, Incidenten & Observaties, Gevaarlijke Stoffen, Control of Work, Legal Compliance, Online Instructies, Processen, Milieu Management en Sustainability. Met kant-en-klare opleidingen en risico-evaluaties in combinatie met de modules Health & Safety en Online instructies ondersteunt Quentic momenteel talrijke ondernemingen bij de implementatie van nieuwe arbeidsveiligheidsstandaarden ter bestrijding van de COVID-19-pandemie. Het Platform ondersteunt complete managementsystemen conform ISO 14001, ISO 50001 en ISO 45001.

Dashboard Incidenten & Observaties

Twee EHS Managers met het Incidenten & Observaties Dashboard

Timo Kronlöf, productmanager en HSE-expert bij Quentic