Nieuwe investeerders droegen bij aan de groei van EcoIntense

22-05-2017

Geschäftsführer der Quentic GmbH

Bedrijfsleiders van EcoIntense GmbH: Markus Becker, Sebastian Mönnich, Hardy Menzel

EcoIntense GmbH maakt deelname van de Londense Private Equity Investors One Peak Partner en de financiële investeerder Morgan Stanley Expansion Capital aan de onderneming bekend. De financiële middelen dienen vooral om de internationale groei te ondersteunen.

EcoIntense GmbH is met het sterk groeiende SaaS-product EcoWebDesk een van de toonaangevende leveranciers van softwareoplossingen voor arbeidsveiligheid, milieubeheer en duurzaamheid in Europa. EcoWebDesk ondersteunt ondernemingen met het efficiënt managen van verschillende processen en taken, zoals duurzaamheid binnen het bereik van Health, Safety & Environment (HSE) en daarbij wettelijke nalevingseisen te vervullen.

De uitgebreide modules, hun functies en hun onderlinge connectie maken de software eenmalig. Tot de klanten behoren zowel wereldwijd actieve concerns als middelgrote industriële ondernemingen. In de hoofdzetel in Berlijn werken momenteel 90 medewerkers. Verdere bedrijfsvestigingen zijn er in Bayern, Niedersachsen, Oostenrijk en de VS.

In de context van de investering hebben het Berlijnse vastgoedfonds Business Angel en het Zwitserse Family Office Wecken & Cie. hun aandelen aan de nieuwe investeerders verkocht. "De verkoop van de aandelen en ons vertrek na een zeer succesvolle opbouw van de maatschappij behoort tot een van onze beste exits van de afgelopen jaren," verklaart Frank Hölzle, CEO van Wecken & Cie. Managementmaatschappij Care4 AG, zeer tevreden. "Voor ons als Early Stage-investeerder was het precies het juiste moment en we bedanken voor de bereikte resultaten. Verder wensen we de nieuwe investeerders en het team al het beste bij hun volgende grote stap naar groei."

Markus Kreßmann, Investment Director bij het High-Tech Gründerfonds (HTGF), stelt: "We blijven met een belangrijke positie bij EcoIntense betrokken, omdat we het verdere groeipotentieel zien en ook als Seedinvestor zeer grote, waardevolle ondernemingen willen bouwen." Hij vervolgt, "de verworven bekende investeerders onderstrepen nogmaals het succes van het bedrijf in de laatste jaren. Wij zullen verder actief steun blijven geven met ons grote nationale en internationale netwerk, met name binnen de industrie."

De drie oprichters - Markus Becker, Hardy Menzel en Sebastian Mönnich - zullen EcoIntense GmbH als bedrijfsleidende vennoten ook in de toekomst strategisch en operationeel besturen.

"Dit is een van de belangrijkste mijlpalen van EcoIntense," aldus oprichter en CEO Markus Becker. "Met EcoWebDesk zullen we onze markt ook in de komende jaren omvangrijk bedienen. EcoIntense zal de toonaangevende Europese leverancier zijn die HSE-processen met vereisten op het vlak van duurzaamheidsrapporteringen in een softwareoplossing optimaliseert en standaardiseert. We kennen het team van One Peak und Morgan Stanley al sinds enige tijd en hebben de basis voor de transactie samen gedefinieerd. We verheugen ons des te meer op de volgende gezamenlijke stappen."

"We verheugen ons op de samenwerking met de oprichters en met Morgan Stanley Expansion Capital en HTGF om met EcoIntense gebruik te maken van de positieve marktdynamiek en het gebruik van HSE-oplossingen verder aan te moedigen. We zijn onder de indruk van de sterke groei van de onderneming en het uitstekende technologieplatform," zegt David Klein, Managing Partner van One Peak Partners. "We zullen de internationale expansiestrategie van EcoIntense ondersteunen en verder bouwen op al bereikte resultaten om de Europese marktleider te creëren."

„Morgan Stanley Expansion Capital is verheugd een langdurig partnerverband met EcoIntense aan te gaan", aldus Robert Bassman, Managing Principal van Morgan Stanley Expansion Capital. "EcoWebDesk biedt zowel grote concerns als middelgrote ondernemingen een indrukwekkende mix van uitstekende workflows, hoge procesoptimalisering en een intuïtief te gebruiken interface. We verheugen ons erop om de uitbreiding van EcoIntense met ons netwerk te ondersteunen."

EcoIntense kreeg bij deze transactie legaal advies van Gerhard Wacker (PwC Legal), terwijl One Peak Partners en Morgan Stanley Expansion Capital met de kanselier Vogel Heerma Waitz en Cooley LLP werkten. Over de concrete gegevens van de transactie werd stilzwijgen bewaard.

EcoIntense heet sinds oktober 2018 Quentic. Wij hebben daarom ook de naam van de software EcoWebDesk gewijzigd in Quentic.