Mobiel gevaarlijke stoffen managen met Quentic 13.3

10-02-2022

• De softwaremodule Gevaarlijke stoffen is uitgebreid, zodat alle relevante veiligheidsinformatie die betrekking heeft op gevaarlijke stoffen nu via de Quentic App beschikbaar is.
  • Tim Amman, Senior Product Manager bij Quentic
  • Dr. Mario Lenz, Chief Product Officer bij Quentic

Met zijn nieuwste softwarerelease biedt Quentic een verdere upgrade van de mogelijkheden tot internationaal management van gevaarlijke stoffen. Softwareversie 13.3 van de toonaangevende aanbieder van de Software as a Service (SaaS) oplossing voor geïntegreerde HSEQ (Health, Environment, Safety, & Quality) en ESG (Environment, Social, Governance) biedt nu managementmogelijkheden voor gevaarlijke stoffen in de Quentic App evenals geïntegreerde inspectie van opslaghoeveelheden overeenkomstig de Seveso III-richtlijn. Ook komt Quentic met een nieuwe modulecomponent voor contractmanagement, een verdere uitbreiding van de krachtige Legal Compliance-module.

Quentic kondigde de release aan van versie 13.3 van zijn software as a service-oplossing voor gezondheids-, arbeidsveiligheids-, milieu- en kwaliteitsmanagement. Deze update vormt de geslaagde afronding van een reeks geplande upgrades aangaande de mogelijkheden voor het managen van gevaarlijke stoffen op internationaal niveau, iets wat in de afgelopen drie releases ook al centraal stond.

Gevaarlijke stoffen eenvoudig inzichtelijk op mobiele apparaten

De softwaremodule Gevaarlijke stoffen is uitgebreid, zodat alle relevante veiligheidsinformatie die betrekking heeft op gevaarlijke stoffen nu via de Quentic App beschikbaar is. Eerste lijn medewerkers en HESQ-managers kunnen nu ook mobiel hun chemicaliënregister, veiligheidsinformatiebladen en veiligheidsinstructies inzien. Voor extra gebruiksgemak en snelle toepassing zijn de lijsten en informatie aangepast aan de locatie, zodat gebruikers in één oogopslag de informatie kunnen zien die nodig is voor het hanteren van de specifieke gevaarlijke stoffen op hun site. Dankzij de naadloze integratie met het Quentic Platform zijn gegevens altijd consistent en worden alleen stoffen weergegeven die daadwerkelijk in gebruik zijn, naast essentiële informatie met betrekking tot risico's en veiligheidsmaatregelen. Aanvullende informatie en een compleet register voor andere bedrijfslocaties is met enkele klikken eveneens opvraagbaar. Zo hebben managers steeds een volledig overzicht van de locaties, ook via hun smartphone of tablet.

Inspectie van opslag van gevaarlijke stoffen overeenkomstig gestandaardiseerde EU SEVESO III-klassen

Zoals bij de laatste grote update van Quentic werd aangekondigd, kunnen gebruikers met Quentic 13.3 nu ook inspecteren of gevaarlijke stoffen zijn opgeslagen volgens Seveso III. De Europese richtlijn heeft als doel zware ongevallen met gevaarlijke stoffen te voorkomen en vermeldt stoffen waarvoor speciale veiligheidseisen gelden in het geval bepaalde hoeveelheden van deze stoffen op een locatie aanwezig zijn. HESQ en gevaarlijke stoffen verantwoordelijken hebben met Quentic nu een goed overzicht van de hoeveelheden stoffen die op hun locatie worden verwerkt, kunnen classificaties bepalen en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen. “Door Quentics module Gevaarlijke stoffen te blijven uitbreiden, zorgen we dat Quentic-gebruikers alle informatie over gevaarlijke en niet gevaarlijke stoffen ongeacht hun locatie of branche kunnen beheren, terwijl we internationale naleving waarborgen,” aldus Tim Amman, Senior Product Manager bij Quentic. Het bedrijf introduceerde eerder al flexibele evaluatieschalen voor risicobeoordeling en configureerbare opslagklassen voor gevaarlijke stoffen, om daarmee het aanbod af te stemmen op de behoeften van middelgrote en grote ondernemingen die internationaal actief zijn.

Contracten en deadlines altijd bij de hand

Naast de verbeteringen aan de Quentic module Gevaarlijke stoffen, introduceert het bedrijf binnen de module Legal Compliance ook een nieuwe modulecomponent voor contractmanagement. Quentic-gebruikers kunnen met deze uitbreiding contractdocumenten opslaan en beheren, zodat overeenkomsten met leveranciers, aannemers en derde bedrijven op één centrale plek te vinden zijn en belangrijke annuleringstermijnen kunnen worden bewaakt. “Productontwikkeling wordt sterk gedreven door onze klanten. We gaan graag in op hun wens om de gewaardeerde Quentic functies voor gegevens- en verantwoordelijkheidsbeheer uit te breiden met contractmanagement; dit vormt immers een waardevolle en zinvolle aanvulling op onze uitgebreide HESQ- en ESG-beheeroplossing”, vertelt Dr. Mario Lenz, Chief Product Officer bij Quentic.

Afbeeldingen

Tim Amman, Senior Product Manager bij Quentic

Dr. Mario Lenz, Chief Product Officer bij Quentic

Over Quentic

Quentic is een van de toonaangevende leveranciers van Software as a Service (SaaS) in de Europese HSE- en CSR-markt. Op het hoofdkantoor in Berlijn, Duitsland, werken 250 mensen, terwijl het bedrijf ook vestigingen heeft in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Zweden, Denemarken, België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Italië. Ruim 900 klanten hebben voor hun HSE- en CSR-management gekozen voor de softwareoplossingen van Quentic.

De online software bestaat uit tien afzonderlijke, combineerbare modules: Health & Safety, Risks & Audits, Incidenten & Observaties, Gevaarlijke Stoffen, Control of Work, Legal Compliance, Online instructies, Processen, Milieu management en Sustainability. Met kant-en-klare opleidingen en risico-evaluaties in combinatie met de modules Health & Safety en Online instructies ondersteunt Quentic momenteel talrijke ondernemingen bij de implementatie van nieuwe arbeidsveiligheidsstandaarden ter bestrijding van de COVID-19-pandemie. Het Platform ondersteunt complete managementsystemen conform ISO 14001, ISO 50001 en ISO 45001.