Arbeidsveiligheid, Digitalisering

Grote resultaten met de Quentic App

Empower PN Oy

3 minuten

Als een van de grootste ondernemingen voor infrastructuurbouw van Scandinavië en de Baltische staten, is een ijzersterke reputatie op het gebied van veiligheid van cruciaal belang voor Empower. Voor het bedrijf met een jaaromzet van €253 miljoen euro en met meer dan 1.700 werknemers op bouwplaatsen in vijf verschillende landen, is het echter niet altijd eenvoudig om een sterke gezondheids- en veiligheidscultuur te handhaven.  

Om die reden heeft Empower, na een aanbeveling van een klant, een beroep gedaan op Quentic om zodoende het HSE management te verbeteren. "Veiligheid en kwaliteit spelen een grote rol in ons bedrijf", verklaart Erkki-Jussi Ojanen, Site Manager bij Empower. "We zijn een dienstverlenend bedrijf, en de gezondheids- en veiligheidskant van onze onderneming moet van hetzelfde niveau zijn als wat we verwachten van onze hooggekwalificeerde technici, die aan veeleisende bouw- en installatieprojecten werken.”

Betere veiligheid loont zich in grote mate voor Empower

In 2014 werd het managementteam van Empower door een van hun klanten op Quentic gewezen. Deze klant had al aanzienlijke verbeteringen gemerkt sinds de samenwerking met de HSE expert.

De Quentic App wordt vooral gebruikt voor het rapporteren van veiligheid, kwaliteit en voortgang op projectlocaties in nauwe samenwerking met opdrachtgevers. Dankzij deze samenwerkingsfunctie kunnen klanten in real time zien wat er op hun bouwplaatsen gebeurt. Binnen Empower wordt de oplossing niet alleen gebruikt door sitemanagers, maar ook door een aantal medewerkers die op locatie werken.

De overstap van fysiek naar digitaal

Een van de belangrijkste culturele veranderingen die dankzij Quentic bij Empower hebben plaatsgevonden is dat veiligheidsrapportage niet meer fysiek, maar digitaal gebeuren. Voorheen bestond de veiligheidsdocumentatie bij Empower altijd uit afgedrukte formulieren, waardoor het soms lastig was de juiste papieren bij elkaar te krijgen voor inspecties, en het ook onnodig veel tijd kostte om alle stukken vervolgens te verwerken.  

Met de Quentic App zijn er nu veel minder stappen nodig om veiligheidsinspecties uit te voeren en de daar bijbehorende verslagen aan te leveren. Dit is vooral een welkome verandering voor de medewerkers die in het veld werken, en voor wie het voorheen lastig was om snel en eenvoudig aan de juiste papieren te komen. Quentic heeft dit proces voor heel veel mensen bij Empower veel gemakkelijker gemaakt.  

“Veiligheidsrapportage gebeurt niet meer alleen op kantoor”, vertelt Ojanen. “De oplossing van Quentic is gebaseerd op cloudopslag, dus alle gegevens worden op één plek bewaard. Dat betekent dat medewerkers altijd, waar ze ook zijn, toegang hebben tot de benodigde gegevens en informatie kunnen uploaden.” Daarnaast gaat het rapporteren van veiligheidscontroles via smartphone of tablet zo snel, dat medewerkers meer tijd overhouden voor de interessante en meest waardevolle aspecten van hun werk.

Zo simpel kan veiligheid zijn

Wat Empower erg belangrijk vond bij het uitrollen van de app, was dat het personeel de technologie eenvoudig kon gebruiken. De Quentic App voldoet hier ruimschoots aan; het is heel gemakkelijk in gebruik en biedt met één klik in-app assistentie voor bijna alle aspecten van HSE management formulieren. Het feit dat tijdens een locatiebezoek in real time een formulier kan worden ingevuld, maakt het simpeler dan ooit om verslag uit te brengen met gegevens die tot op de minuut actueel zijn.

En dat niet alleen: de kwaliteit van de geleverde informatie is ook verbeterd. Volgens Empower zijn de veiligheidsmeldingen nu al uitgebreider, wordt er sneller gereageerd op gemelde problemen en zijn er betere referentiepunten voor het meten van veiligheidsverbeteringen.

"De Quentic App heeft onze onderneming al een stuk veiliger gemaakt. De medewerkers kunnen problemen nu veel gemakkelijker melden, omdat de app eenvoudig te gebruiken is en ze een rapport kunnen invullen op hun telefoon. Mensen kunnen meldingen dus direct doorgeven."

Erkki-Jussi Ojanen, sitemanager bij Empower PN Oy

Bedrijfsbrede verandering

Empower is vooral onder de indruk van de resultaten die de overstap naar Quentic tot nu toe heeft opgeleverd. “We raden de Quentic App aan omdat het veel eenvoudiger is om veiligheids- en gezondheidsgegevens op locatie te rapporteren”, concludeert Ojanen. “Omdat je in de cloud werkt, kunnen problemen snel worden gedeeld en kunnen er taken worden toegewezen aan de juiste mensen binnen het bedrijf die het probleem kunnen verhelpen.” Empower werkt nu aan een toekomst waarin alle medewerkers bijdragen aan een beter veiligheidsbeheer.

Voor Empower betekent de Quentic App:

  • HSE management bovenaan de agenda

  • Minder papierwerk en handmatige verwerking

  • Gemak op afgelegen locaties

  • Nauwkeurigere en snellere veiligheidsrapportage

  • Eenvoudiger uitvoeren van benodigde veiligheidstaken

  • Geautomatiseerde veiligheidsrapportage, zodat het personeel zich kan concentreren op taken met een toegevoegde waarde

Quentic Demo

Ervaar Quentic live op uw scherm.

Nu aanvragen

X