Hoe Quentic AI en HSE met elkaar verbindt
Quentic ontwikkelt al meer dan 15 jaar cloudgebaseerde oplossingen voor HSE en ESG. Het principe van het eerste uur geldt ook vandaag nog: consequente afstemming op de behoeften van de gebruiker. Zo evalueren en bewerken we momenteel ook toepassingsgebieden voor kunstmatige intelligentie om HSE-specialisten hun werk en het beheer van de arbeidsveiligheid verder te vergemakkelijken.
Christopher Hertel, Head of Technical Program bij Quentic, legt uit: “We zullen AI-functionaliteiten voor onze gebruikers verder uitbreiden. Het is belangrijk om realistische maatstaven te hanteren. Dat betekent niet dat we zoveel mogelijk AI moeten integreren, maar dat we een slim, betrouwbaar en compliant gebruik van AI moeten stimuleren.”
Gegevensverzameling vereenvoudigen en optimaliseren
Quentic maakt al gebruik van AI-technologie om gegevensverwerkingsprocessen naar een hoger niveau te tillen: zo worden bijvoorbeeld veiligheidsinformatiebladen (VIB's) in grote hoeveelheden nog sneller geanalyseerd en omgezet in centrale, flexibel bruikbare datasets.
De verantwoordelijken hoeven hiervoor slechts een paar keer te klikken. De AI extraheert vervolgens zelfstandig verschillende SDB-formaten en talen. Deze aanpak zorgt ervoor dat vakmensen cruciale informatie voor het beheer van gevaarlijke stoffen permanent up-to-date kunnen houden en hun werktijd drastisch kunnen verminderen.
Ook oorzaakanalyses worden efficiënter met AI: een AI-assistent loodst je bij het verwerken van gebeurtenissen door de 5-Why-keten en helpt je de onderliggende oorzaken en triggers te ontdekken. Gebruikers krijgen op deze manier zinvolle antwoordvoorstellen die zijn gebaseerd op de bestaande database.
Dit bespaart tijd bij het handmatig invoeren van gegevens en zorgt voor een consistente onderzoeksaanpak in het hele bedrijf. Maar bovenal kunnen incidenten sneller en grondiger worden afgehandeld. Dat is niet alleen goed voor het incidentmanagement en de nalevingsdoelstellingen, maar ondersteunt ook de veiligheidscultuur in het bedrijf.
Nieuwe inzichten verkrijgen uit gegevens
Een bijzondere uitdaging op het gebied van arbeidsveiligheid is het verkrijgen van bruikbare inzichten uit grote hoeveelheden gemelde of anderszins verzamelde gegevens. In Quentic zal AI binnenkort ook helpen om uit uitgebreide gegevensverzamelingen over storingen, bijna-ongevallen, ongevallen en positieve observaties invloedsfactoren te ontrafelen en aanbevelingen voor maatregelen af te leiden.
AI zal daarmee de analyse van gevallen en trends automatiseren. Tegelijkertijd verbreedt Quentic het perspectief en houdt het rekening met tot nu toe onopgemerkte verbanden, benoemt het zwakke punten en stelt het zelfs concrete maatregelen voor om deze aan te pakken. Zo helpt de software HSE-teams om proactief voor meer veiligheid te zorgen.
Tim Ammann, Head of Product (EHS) bij Quentic, heeft een duidelijk doel voor ogen: “AI moet echte impulsen geven om actie te ondernemen. We willen van een reactieve analyse naar een vooruitziende blik – en van gegevensverzameling naar strategische preventie.”
Veiligheidsinformatie toegankelijker maken
Naast investeringen in eigen ontwikkeling gaat Quentic samenwerkingsverbanden aan om technologische standaarden in korte tijd vooruit te helpen. De langjarige partner Enhesa gebruikt AI bijvoorbeeld op het gebied van compliance, de nieuwe Quentic-partner doinstruct om veiligheidsinformatie beter over te brengen.
De AI van doinstruct genereert automatisch korte trainingsvideo's op basis van door klanten aangeleverde documenten en materialen, die in meer dan 35 talen kunnen worden vertaald. Zo wordt gegarandeerd dat medewerkers de inhoud in hun moedertaal krijgen aangeboden. Als eigen video-opnames in het proces worden geïntegreerd, kan de AI zelfs de stem uit de originele opname in andere talen nabootsen.
Deze video's zijn ontworpen om op de mobiele telefoon te worden bekeken en kunnen eenvoudig in de dagelijkse werkroutine worden geïntegreerd, bijvoorbeeld door ze op te roepen via een QR-code. Zo werken instructies ook over ruimtelijke en taalkundige barrières heen en bereiken ze de mensen waar de kennis echt nodig is.
De Quentic-software houdt ook op andere plaatsen rekening met taalbarrières: om drempels voor het personeel weg te nemen, kunnen meldingen over veiligheidskwesties in elke taal worden ingediend. De personen die verantwoordelijk zijn voor de verdere afhandeling van de zaak kunnen dan met één druk op de knop een AI-vertaling genereren op de software-interface.