Digitalisering

Ik zag niet veel waarde in gezondheid en veiligheid

Hoe een marketing manager gepassioneerd raakte over gezondheid en veiligheid

5 minuten08/22/2022

Geschreven door Karri Takki

In de herfst van 2015 was ik niet erg thuis in gezondheids- en veiligheidsonderwerpen. Ik zag ze meer als nalevingskwesties, die gewoon gedaan moesten worden. Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat ik niet veel waarde hechtte aan gezondheid en veiligheid.

Dat was toen Fredrik, een van de oprichters van NordSafety (tegenwoordig onderdeel van Quentic) contact met me opnam. Hij vroeg of ik interesse had om hun team te komen versterken. Ik heb wat onderzoek gedaan en was er niet zeker van of bedrijven echt geld zouden uitgeven aan een mobiele app voor gezondheids- en veiligheidsrapportage. Bovendien was NordSafety een klein bedrijf met op dat moment nog maar weinig klanten.

Na een paar gesprekken met de oprichters en een zorgvuldige afweging besloot ik er voor te gaan, ondanks dat ik niets wist over veiligheid en gezondheid. Het was een beslissing die ik vandaag waarschijnlijk niet meer had genomen, nu ik een dochter heb die ik moet voeden en een hypotheek die ik moet betalen.

Waarom heb ik tijd besteed aan het leren over gezondheid en veiligheid? Zou het niet genoeg zijn om je product te kennen? Naar mijn mening is dat niet zo. Als u echt de uitdaging van de klant wilt identificeren en helpen oplossen, moet u hun werk begrijpen. Ook stelt het begrijpen van het werkveld van je klanten je Sales en Marketing teams in staat om beter te verzamelen over wat er echt nodig is in het product en dat door te geven aan productontwikkeling. Een goed voorbeeld van dit proces in actie is de nieuwe Quentic die dit jaar is gelanceerd. We hebben lessen getrokken uit onze klanten en de industrie en hebben onze hele tool voor incidenten en waarnemingen opnieuw ontworpen om beter te voldoen aan de eisen van de moderne wereld.

Moet ik het werk van de klant begrijpen?

Dus, daar zat ik: Verantwoordelijk voor verkoop en marketing bij kleine startup in zijn beginjaren, niets wetend over veiligheid. Is het nodig dat een sales/marketing persoon het werk van een klant begrijpt of is productkennis genoeg?

Timo Kronlöf, een van de oprichters, gaf me tijdens mijn eerste dagen een spoedcursus veiligheidsbeheer. Ik bezocht verschillende seminars en conferenties over veiligheid en gezondheid om potentiële klanten te ontmoeten en meer over de industrie te leren.

In die tijd was de mobiele oplossing van Nordsafety vrij eenvoudig. Ons ontwikkelingsteam was druk bezig met het implementeren van nieuwe functies. De groeiende complexiteit van ons product bracht de verkoop in de richting van een high-touch model, waarbij een steeds meer consultatieve aanpak nodig was in verkoop en marketing. Als onze sales/marketing man betekende dit dat ik steeds meer moest leren over gezondheid en veiligheid.

  • Als u echt de uitdaging van de klant wilt identificeren en helpen oplossen, moet u hun werk begrijpen. | © iStock: sykono

Bedriegersyndroom

Na een jaar werd ik uitgenodigd om te spreken op een gezondheids- en veiligheidsevenement. Mijn eerste reactie was: Wat?! Ik? Nog maar kort geleden wist ik niets van gezondheid en veiligheid en eerlijk gezegd vond ik het werk van gezondheids- en veiligheidsmensen niet zo belangrijk voor het bedrijfsleven.

Het onderwerp ging over incidenten en observaties en hun betekenis. Het publiek bestond uit veiligheidsprofessionals en site-/projectmanagers. Op de ochtend dat ik naar het evenement ging, had ik een ernstig impostorsyndroom. Waarom praat ik over veiligheid op een veiligheidsevenement? Ik ben geen expert op het gebied van veiligheid en gezondheid.

Ik beleefde de dag en na mijn toespraak vertelden verschillende mensen me dat het erg goed en eyeopenend was, dat ze nu meer waarde zagen in het melden van incidenten en waarnemingen, dan alleen het voldoen aan een inzendingsquotum. Het was niet meer alleen omdat ze een doel te halen hadden in het indienen van waarnemingen. Wat tot een gedachte leidde: "Misschien ben ik toch geen bedrieger?"

Werk in gezondheid en veiligheid is waardevol

Nu, iets meer dan vijf jaar later, heb ik grote waardering voor gezondheids- en veiligheidsprofessionals en hun werk. Ik heb echt geleerd respect te hebben voor de inspanningen die EHS-mensen zich elke dag getroosten om ervoor te zorgen dat iedereen veilig naar huis gaat, en voor de voordelen die zij voor bedrijven opleveren. Ik volg voortdurend de discussie tussen de deskundigen wereldwijd en ik ben echt geïnteresseerd in onderwerpen als Safety-I & Safety-II, Behavior Based Safety en Psychological Safety. Ik heb ook veel vooraanstaande deskundigen op dit gebied uit de hele wereld leren kennen en ik heb in de loop der jaren honderden veiligheidsprofessionals ontmoet. Ik heb echt respect leren krijgen voor de inspanningen die de EHS-mensen zich elke dag getroosten om ervoor te zorgen dat iedereen veilig naar huis gaat.

Mijn nieuwe passie voor modern veiligheidsmanagement

De afgelopen 5 jaar heb ik samen met mijn collega's het Safety Management Trendrapport 2022 opgesteld, waarin interviews met deskundigen uit de sector zijn opgenomen over de belangrijkste trends in het veiligheidsbeheer. Dit jaar hebben we een nieuw onderdeel in het rapport geïntroduceerd en geven we honderden eerstelijnsveiligheidsprofessionals een stem in de vorm van een professionele enquête. Dit geeft ons een essentieel inzicht in hoe veiligheidsbeheer in de frontlinie wordt gezien.

Persoonlijk vind ik het rapport ook een geweldige manier om te zien wat op dit moment de hotste onderwerpen en trends in de sector zijn om te volgen. Het nieuwe Safety Management Trendrapport 2022 is zojuist gepubliceerd en u kunt het hier downloaden.

X