Waarom leiderschapsbetrokkenheid niet voldoende is
Ook al zetten leiders zich volledig in om de veiligheid te verbeteren, hun inspanningen zullen vastlopen als de betrokkenheid van medewerkers bij veiligheidsprogramma’s zwak is. Niet-betrokken medewerkers zullen minder snel verouderde werkwijzen loslaten, nieuwe methoden omarmen of nieuwe veiligheidsmiddelen accepteren.
Recente cijfers tonen aan dat de betrokkenheid van medewerkers wereldwijd is gedaald van 23% naar 21%. Het verhogen van dit percentage is cruciaal voor veiligheid, omdat medewerkers die zeer betrokken zijn naar verluidt 63% minder veiligheidsincidenten veroorzaken. Naast het terugdringen van het aantal ongevallen kan veiligheidsparticipatie in het personeelsbestand ook de operationele prestaties in het algemeen verbeteren.
Best practices voor het verhogen van medewerkerbetrokkenheid bij veiligheid
Om dit potentieel volledig te benutten, moeten leiders gerichte stappen zetten om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Dit kunnen ze doen door:
- Het creëren van een positieve foutencultuur
- Feedback omarmen
- Duidelijke richtlijnen en instructies geven
Creëer een positieve foutencultuur
Als medewerkers weten dat ze bij fouten benoemd, beschaamd en de schuld krijgen, zullen ze deze waarschijnlijk niet melden. Dit ontneemt de organisatie waardevolle inzichten die belangrijke leerervaringen bieden en zorgt ervoor dat er geen data beschikbaar is om de veiligheidsprestaties te verbeteren.
Hoe moedig je veiligheidsrapportage aan? Leiders zouden een cultuur moeten creëren waarin fouten worden gezien als leermogelijkheden en meldingen echt gewaardeerd worden. Gedrag-gebaseerde veiligheid (BBS) is een effectief raamwerk om deze mindset te creëren door middel van gezamenlijke doelstellingen, rapportages en positieve bekrachtiging.
Omarm feedback
Als medewerkers zich niet aan een nieuwe regel houden, zullen strafmaatregelen weinig effect hebben. In plaats van hen te motiveren om met het nieuwe systeem mee te gaan, veroorzaken sancties meestal schaamte en schuldgevoelens, die weer leiden tot wrok en een verdere daling van de betrokkenheid.
Betrokken leiders beseffen dat gedrag het resultaat is van het bredere systeem. Ze benaderen problemen daarom met nieuwsgierigheid en een open houding. Ze proberen te begrijpen waarom medewerkers zich niet aan de regels houden en passen mogelijk de regels of instructies aan om bredere acceptatie te winnen.
Geef duidelijke richtlijnen en instructies
Training is essentieel om medewerkers bij veiligheid te betrekken en een positieve veiligheidscultuur te ontwikkelen. Wanneer training slechts een eenmalige ‘compliance’-activiteit per jaar is, komt de boodschap over dat veiligheid een ondergeschikt onderwerp is en niet relevant voor de dagelijkse werkzaamheden.
Leiders moeten een strategische aanpak hanteren die gericht is op continu leren. Training moet relevant, gemakkelijk toegankelijk en eenvoudig te integreren zijn in de dagelijkse werkzaamheden. Dit stimuleert medewerkers om voortdurend na te denken over wat veiligheid voor hun dagelijkse werk betekent en hoe ze verantwoordelijkheid kunnen nemen voor zichzelf en anderen — het uiteindelijke doel van de Bradley Curve.